Architekt Koucký naznačil v deseti bodech teze nového územního plánu v publikaci “Duch plánu“. Je to spis esteticky vydařený, promyšlený a nepostrádá vtipné rysy pythagorejské hry čísel. Zmiňuje i návaznost na minulé tvůrce plánů rozvoje Prahy, zejména císaře Karla IV. Moderní Praha má však mnohem mladší historii, zrod velkoměsta se datuje teprve k roku 1920.
Nabízené srovnání znamená, že si čtenáři mohou sami přečíst a srovnat teze obou plánů. Odkaz na teze MPP a obsáhlá citace komentářů k plánu SRK je na stránkách spolku Cibulka. Naše kratinké komentáře nelze chápat jako srovnání, ani jako negativní vymezení, spíš jako vyjádření obav o osud Cibulek a Vidoule. Snad někdo duchy obou plánů srovná i odborně, aby se vyzdvihla dobrá tradice Prahy plné zahradních měst. Vždyť většina lidí má v sobě zakódovánu touhu po domě se zahrádkou, jak uznávají i současní architekti IPR. SRK ukázala, že tuto odvěkou lidskou touhu lze uspokojit i bez přehnaných nároků na pozemky.
Priority
Pro MPP je to imploze města, zhruba do rozsahu původní Velké Prahy a rozsáhlé a intenzivní zahušťování města. Zdravotní hledisko je naprostou prioritou plánu SRK, často opakovanou, např.: Veliké tepelné rozdíly, které se uplatňují hojně nepříznivým sáláním tepla ze stavebních objektů a uličních dlažeb v létě, mohou býti paralysovány jen co nejpříznivějším poměrem mezi plochou zastavenou a volnou a co nejrozsáhlejšími stavebními bloky se zelení uvnitř.
Doprava
je vnímána odlišně. MPP ji neřeší, a to dokonce programově. Naopak pro SRK je naprosto stěžejní. MPP naznačuje, že chce zlepšit “propustnost” města. To se dá chápat (a řidiči to určitě pochopí okamžitě) tak, že se přetíženým páteřním komunikacím uleví, když se procpe co nejvíc aut i sítem uliček obytných čtvrtí. Vytvoří z nich síť “alternativních tras pro řidiče”, jakousi distribuovanou dálnici rozprostřenou mezi domy. To je v příkrém rozporu s myšlenkami SRK. Tranzitní doprava měla být z obytných čtvrtí co nejvíc vyloučena. Auta tam měla mít konečnou, projíždět měla po páteřních komunikacích vedených mimo obytné celky. Vyloučit tranzit z centra chtěla pomocí městského okruhu.
Výšková regulace a město pro 1.5 miliónu
Ve výškové regulaci budov se MPP a SRK liší snad nejvíce. Koucký by ve městě rád viděl mnoho nových výškových budov, “nových věží”. SRK však výškové budovy uvádí jen jako odstrašující případ: přílišná vertikální koncentrace znamená velké přetížení uličního provozu. ... Pro obytné čtvrti připouští plán domy max. 3 patrové, ... Londýn si poradí s dopravou i u výškových komerčních (!) budov v centru: jednoduše nepovolí stavět víc parkovacích stání než třeba 10, bez ohledu na velikost budovy. Pozor na paradox u bytových domů: dostatek garáží v bytovém domě může naopak výrazně snížit nežádoucí dopravní přetížení! A nedostatek garáží patří mezi hlavní důvody "exploze města", vystěhovávání obyvatel mimo širší centrum Prahy do „sídelní kaše“ satelitů. Zahradní města jako jsou Cibulka a Ořechovka SRK jednoznačně preferuje a to i při plánovaném 1,5 miliónu obyvatel Prahy. Jakoby většina rodin měla mít vlastní zahrádku!
Městské parky
MPP s městskými parky obecně počítá, vyniknou prý zvláště při husté obestavěnosti. Jak je chránit před moderními “plantážníky” a jejich developerskými záměry nepíše, zatímco SRK v tomto ohledu má jasno. Účinně eliminovali osobní zájmy místních vlastníků pozemků a developerů, protože územní plán vytvářel přímo Masarykův stát. Do plánu aktivně zasahoval i prezident Masaryk, např. přímluvou za odložení zástavby Dívčích Hradů.
Reference
- Regulační plán Velké Prahy a okolí. – Měř. 1:50 000. – Praha : Státní regulační komise pro město Prahu s okolím, [asi 1931]. – 30 s., 1 mapa. Kniha je dostupná např. ve studovně Pragensií Městské knihovny na Mariánském náměstí (signatura GC 1803). Digitalizace dokumentu umožňující textové vyhledávání.(omluvte prosím případné nedokonalosti digitalizace). Digitalizovala Anna Kubišová.
- Roman Koucký a kol., Teze Metropolitního plánu (Duch plánu), KMP URM 2013
- Marek Lehmann: Zahradní města, Archinet – rubrika Životní prostor, 09.11.2002
- Zdroje obrázků: www.geoportalpraha.cz, www.wikipedia.org. Plakátek spolku Cibulka.
- Ester Havlová (portrét arch. Kouckého).
- Rozhovor s architektem IPR Davidem Tichým na ČRo Leonardo 19.12.2014 (vydal knihu "Můj dům, naše ulice: Individuální bydlení a jeho koordinovaná výstavba," M. Kohout, F. Štáfek, D. Tichý, F. Tittl)